Retropoppari Podcast osa 3: Oscar-palkittua poppia – 1980-luvun hitit jyräsivät palkintogaalassa

1980-luvulla Oscaritkin rokkasivat tai ainakin poppasivat. Yhdysvaltojen merkittävimmän elokuva-alan palkinnon pokkasi yhä useammin kappale, joka menestyi myös hittilistoilla. Vuodesta 1934 lähtien jaetun parhaan alkuperäiskappaleen palkintoa tavoitteli aikojen alussa useimmiten musikaalisävelmät, joista vain harvat nousivat ikivihreiden asemaan hittitilastoista puhumattakaan. Toki sellaisiakin oli, kuten esimerkiksi ”Over the Rainbow” elokuvasta ”The Wizard of Oz” (1939) tai ”White Christmas” elokuvasta ”Holiday Inn” (1942).

Äänielokuvan alkukankeudet ohitettuaan elokuva-alan valtasi oikea musikaalibuumi ja parhaan laulun kategoriassa saattoi olla kymmenenkin ehdokasta. 1950-luvulla hurjin vaihe alkoi taittua ja mukana oli tänä päivänäkin muistettavia lauluja. Esimerkiksi ”Love is a many-splendored thing” samannimisestä elokuvasta vuodelta 1955 (suom. ”Päivien kimallus”) tai ”Que Sera, Sera” elokuvasta ”Mies, joka tiesi liikaa” (1956). Unohtaa ei sovi ”Breakfast at Tiffany’s” (suom. ”Aamiainen Tiffanylla”, 1961) -elokuvan ”Moon River” -klassikkoa eikä ”Butch Cassidy and the Sundance Kid” (1969) -elokuvan laulua ”Raindrops Keep Fallin’ on My Head”.

1970-luvulle tultaessa saattoi ehdolle päästä nuorisomusiikin edustajiakin, kuten parhaana lauluna palkittukin Isaac Hayesin ”Theme from Shaft” (1971). Paul McCartneyn James Bond -tunnari ”Live and let die” (suom. ”Elä ja anna toisten kuolla”, 1973) oli myös rokkaavammasta päästä. Useimmiten voittaja oli kuitenkin jokin unohdettava pikkusievä melodia, kuten elokuvassa ”The Towering Inferno” (suom. ”Liekehtivä torni”, 1974) kuultu John Williamsin sävelmä ”We may never love like this again”. Sen voitto oli selvästikin vain lohdutuspalkinto siitä, että suurelokuva ei voittanut mitään muita merkittävämpiä Oscareita.

Ensimmäisiä merkkejä popin tulemisesta myös Oscareihin esiintyi vuonna 1978, kun Donna Summerin esitys ”Last dance” voitti parhaan laulun palkinnon elokuvalle ”Thank God it’s Friday” (suom. ”Luojan kiitos, on perjantai”). Samaisena vuonna ehdolla olivat myös pop-listoillekin nousseet ”Hopelessly devoted to you” elokuvasta ”Grease” sekä ”Ready to take a chance again” elokuvasta ”Foul Play” (suom. ”Tyttö, joka tiesi liikaa”).

Vuosikymmenen vaihduttua pop-hittien määrä ehdokkaiden ja varsinkin voittajien joukossa lisääntyi merkittävästi. 1980-luvun puoliväliin tultaessa tilanne kääntyi melkein jo päälaelleen, kun viiden ehdokkaan joukossa komeili jo useitakin Billboard-listan ykkösiä. Elokuvan merkitys myös musiikin markkinointikanavana lisääntyi. Lopulta se kääntyi ehkä jopa itseään vastaan ja kuluttaja saattoi jäädä pohtimaan kumpi oli ensin – elokuva vai hittibiisi.

1980-luvun parhaat pop-hitit Oscar-ehdokkaiden joukossa
(perässä listasijoitukset Yhdysvalloista ja Britanniasta):

Irene Cara: Fame (1980) US 1 UK 1
Dolly Parton: 9 to 5 (1980) US 1 UK 47
Christopher Cross: Arthur’s Theme (Best that you can do) US 1 UK 7
Lionel Richie & Diana Ross: Endless Love US 1 UK 3
Sheena Easton: For Your Eyes Only US 4 UK 8
Joe Cocker & Jennifer Warnes: Up Where We Belong (An Officer and a Gentleman) US 1 UK 7
Survivor: Eye of the Tiger (Rocky III) US 1 UK 1
Irene Cara: Flashdance… What a Feeling US 1 UK 1
Michael Sembello: Maniac (Flashdance) US 1 UK 43
Stevie Wonder: I Just Called to Say I Love You (The Woman in Red) US 1 UK 1
Phil Collins: Against All Odds (Take a Look at Me Now) US 1 UK 2
Kenny Loggins: Footloose US 1 UK 6
Deniece Williams: Let’s Hear It for the Boy (Footloose) US 1 UK 2
Ray Parker Jr: Ghostbusters US 1 UK 2
Lionel Richie: Say You, Say Me (White Nights) US 1 UK 8
Phil Collins & Marilyn Martin: Separate Lives (White Nights) US 1 UK 4
Huey Lewis & The News: The Power of Love (Back to the Future) US 1 UK 9
Berlin: Take My Breath Away (Top Gun) US 1 UK 1
Peter Cetera: Glory of Love (The Karate Kid part II) US 1 UK 3
James Ingram & Linda Ronstadt: Somewhere Out There (An American Tail) US 2 UK 8
Bill Medley & Jennifer Warnes: (I’ve Had) The Time of My Life (Dirty Dancing) US 1 UK 6
Starship: Nothing’s Gonna Stop Us Now (Mannequin) US 1 UK 1
Bob Seger: Shakedown (Beverly Hills Cop II) US 1 UK 88
Carly Simon: Let the Riverrun (The Working Girl)
Phil Collins: Two Hearts (Buster) US 1 UK 1
Cher & Peter Cetera: After All (Chances Are) US 6 UK 84

Kuuntele Retropoppari Podcast osa 3 Spotifyssa:

Kuuntele Retropopparin soittolista ”1980-luvun Oscar-ehdokkaat” Spotifyssa:

Jätä kommentti

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑